Чланци пун текст

Metanol

Danas postoji tri procesa koji direktno ili posredno koriste metanol kao sirovinu za proizvodnju goriva: Exxon Mobil – metanol–benzin (MTG), Haldor Topsoe – poboljšana sinteza benzina (TIGAS) i Primus Green Energy – syngas–benzin-plus (STG+).

Benzin dobijen ovim procesima može se direktno koristiti u transportnim vozilima kao alternativno gorivo, ili pomešano sa benzinima iz rafinerija.

„Kina je verovatno najveći proizvođač sintetičkog benzina od metanola sa ugljem kao sirovinom,“ kaže Henrik Udesen, menadžer razvoja (TIGAS) u kompaniji Haldor Topsoe. Čak i sa današnjim sniženim cenama nafte, postoji interes za pretvaranje prirodnog gasa u benzin, naročito u područjima do kojih je gas teško transportovati, ili nema lokalne rafinerije za proizvodnju benzina.

„Postoji relativno direktna veza između sirove nafte i benzina“, kaže Olivier Marroneaud, viši istraživač u kompaniji IHS Chemicals. „Razlika između sirove nafte i prirodnog gasa, sirove nafte i metanola, ili sirove nafte i uglja imaće direktan uticaj na ekonomiku metanolskih tehnologija i njihov razvoj.“

Poseban izveštaj IHS Chemical je pokazao da je u 2014. godini globalna potražnja za benzinom bila veća od 23 miliona barela dnevno (oko 1 milijarda metričkih tona godišnje), od čega je većina proizvedena u rafinerijama od sirove nafte. Kada je cena sirove nafte dostigla svoj vrh u 2008. i 2011. godini, rasle su i cene benzina. Kao rezultat fluktuacije cena na tržištu nafte, kao i zbog zabrinutosti za energetsku bezbednost u zemljama koje zavise od uvoza nafte i naftnih proizvoda, tehnologije dobijanja benzina od metanola, ako alternativa benzinu dobijenom od nafte, postaju veoma atraktivne.

Za sada se benzin od metanola proizvodi samo u Kini, uprkos najavama iz drugih delova sveta, uključujući SAD i Turkmenistan, gde su neki projekti započeti, kako kaže Maronneaud.

Detaljnije…

Toshiba

Umesto standardnog predstavljanja proizvoda, njegove karakteristike objašnjene su uživo, na mnogobrojnim primerima. Koje prednosti mogu očekivati projektanti, investitori, korisnici i stručni partneri, odnosno monteri klima uređaja od sistema SMMS-e, najbolje govore Tošibini smajlići. Oni predstavljaju različite interesne grupe i jasno daju do znanja šta je za koga važno. Projektanti već na samom startu imaju koristi zbog veće fleksibilnosti u pogledu polaganja cevi, zbog većih ukupnih dužina cevi, veće varijabilnosti unutrašnjih jedinica i vrlo efikasnih mogućnosti projektovanja uz pomoć Tošibinog projektantskog softvera Design Airs. Monteri traže jednostavniju montažu, fleksibilno vođenje cevi, brzo adresiranje pri puštanju u rad i jednostavno ožičenje, a to su sve aspekti o kojima SMMS-e itekako vodi računa. I naravno, sam korisnik ima konkretne zamisli o tome što sve može očekivati od tog, vrlo kvalitetnog sistema VRF koje Tošiba uspešno ostvaruje, a radi se o uštedama energije zahvaljujući vrhunskim vrednostima evropskog sezonskog koeficijenta energetske efikasnosti (ESEER), gotovo nečujnom radu, velikoj varijabilnosti centralnog upravljanja, različitim mogućnostima za obračunavanje energije i, naravno, široko rasprostranjenoj mreži servisnih partnera, ako bi nekada i nastao neki problem.

Detaljnije...

Toshiba

Najveća brzina aviona je 90 milja na sat, sa prosečnom brzinom leta od oko 40 milja na sat, što znači da je putovanje trajalo 117 sati i 52 sekunde – skoro pet dana. Pilot, Andre Borschberg, spavao je po 20 minuta.

Radi poređenja, boing 777 sa najvećom brzinom od 600 milja na sat može da obavi ovaj let za 8,5 sati.

Solar Impuls 2 je svojim poslednjim letom oborio nekoliko rekorda, uključujući i najveću razdaljinu za let na solarni pogon, najduži let na solarni pogon i najduži neprekidni let sa jednim pilotom (što je bilo moguće jer avion ne mora da uzima gorivo).

„Prekookeanski let do Havaja pokazao je da ako postoje tehnološka rešenja da avion leti danju i noću bez goriva, znači da postoji mogućnost da se iste efikasne tehnologije koriste u našim svakodnevnim životima, uz uštedu energije i smanjenje emisija CO2“, rekao je Bertrand Piccard, suosnivač Solarnog Impulsa.

Ovaj eksperimentalni avion napravljen skoro u potpunosti od ugljeničnih vlakana. Na krilima ima 17.248 solarnih ćelija koje pune četiri baterije od litijumskog polimera pomoću kojih avion leti noću. Izuzetno je lagan, samo 2.500 kg i ima impresivan raspon krila od 72 metra koja mu obezbeđuju dovoljno uzgona za dugotrajan let.

Avion ima još pet deonica na svom putu oko sveta do Finiksa.

Detaljnije…

BEES

Pomoćnik ministra energetike, prof. dr Miloš Banjac, najavio je da će u 2016. iz budžeta biti uloženo 160 miliona dinara za podizanje energetske efikasnosti u lokalnim samoupravama u Srbiji, kao i da će biti obezbeđeno još pola miliona evra za tu namenu zahvaljujući projektu UNDP-a.

On je na konferenciji, koja je u Sava centru okupila više od 400 učesnika, rekao da je pre nekoliko dana usvojena nova strategije o razvoju energetike u Srbiji do 2025. sa projekcijom do 2030.

– Naša je obaveza da povećamo učešće obnovljivih izvora energije sa 21,2 odsto na 27 odsto do 2020. godine – rekao je Banjac. On je kazao da Ministarstvo rudarstva i energetike planira da povuče za sredstava od Međunarodne agencije za obnovljive izvore energije i da ih plasira u Srbiji.

Banjac je istakao da Srbija ima veliki potencijal za korišćenje obnovljivih izvora energije i podsetio da je još 2013. donet Zakon o efikasnom korišćenju energije i pre godinu dana Zakon o energetici. On je podsetio da Srbija u periodu od 2009. do 2018. treba da za devet odsto da smanji potrošnju finalne energije. Istaknuto je da će se sledeće godine raditi na izmeni Zakona o efikasnom korišćenju energije, kao i promeni Zakona o energetici.

Predsednik Parlamentarnog foruma za energetsku politiku Srbije, Aleksandra Tomić, kazala je da je dobro što se povećavaju sredstva za unapređenje energetske efikasnosti podsetivši da je 2013. bilo predviđeno svega 500.000 dinara za lokalne samouprave, dok je za sledeću godinu budžetom predviđeno 160 miliona dinara za tu namenu. Dalje je istakla da je i to dokaz da se u Srbiji sve više povećava svest o značaju obnovljivih izvora energije.

Generalni sekretar „Privredne komore zelene Srbije“, Dušan Vasiljević, upozorio je da Srbija ima dva do tri puta intenzivniju potrošnju u proizvodnji po jedinici BDP-a od razvijenih zemalja. On je poručio učesnicima skupa da su energetska efikasnost i cirkularna ekonomija veliki potencijal za srpsku privredu. Učesnici su podelili svoja stručna i tržišna iskustva predlažući ESCO modele finansiranja kroz javno-privatna partnerstva.

Energy Net

Kompanija Energy Net spada u kategoriju velikih preduzeća. Posluje od 1995. godine i bavi se uvozom, distribucijom i servisom gasnih uređaja, opreme za sisteme grejanja, klimatizacije, ventilacije, visoko efikasnih uređaja, pribora, alata i ostale opreme vodećih svetskih i domaćih proizvođača. Treba naglasiti da se u ovoj kompaniji primenjuju međunarodni standardi kvaliteta ISO 9001 i ISO 14001.

U svom polju delovanja kompanija je orijentisana ka savremenim trendovima i sve većim zahtevima tržišta naročito u oblastima energetski efikasnih i čistih tehnologija. Širokim asortimanom proizvoda u mogućnosti su da ponude kompletna rešenja za porodične kuće, stambeno poslovne objekte, velika stambena naselja i industrijske komplekse.

Dve uzastopne godine ova kompanija bila je Generalni pokrovitelj kongresa o KGH.

Objekat koji su studenti posetili zvanično još nije otvoren za javnost, stoga je ova poseta predstavlja malu pretpremijeru na kojoj su studenti mogli da sagledaju umeće, veštinu i tehnologije sa kojima ova kompanija raspolaže.

Pored kancelarija za projektante, tu je i izložbeni prostor sa reprezentativnim uzorcima opreme proizvođača koje Energy Net zastupa, a posebno mesto zauzima sopstveni brend opreme „Bergen“.

Studentska poseta je podeljena u tri segmenta. Prvo je napravljen obilazak salonskog prostora, gde su studenti upoznati sa brendovima koje Energy Net zastupa. Svi primerci opreme su detaljno opisani, uz navode njihovih karakteristika i prednosti u odnosu na opremu konkurenata.

Studenti su zatim imali priliku da čuju tri predavanja, od kojih se prva tema odnosila na prodajnu gamu usluga i proizvoda ove kompanije i kombinaciji sa iskustvima i znanjima u vezi sa projektovanjem i ugradnjom sistema toplotnih pumpi i solarnih kolektora za toplu potrošnu vodu.

Prikazane su inovacije kompanije „Swegon“ kao jedne od lidera na polju KGH sistema. Studenti su imali priliku da čuju o indukcionim uređajima za distribuciju vazduha u prostoriji koji putem „koanda efekta“ pravilno distribuiraju vazduh u prostoriju. Pokazane su i napredne funkcije ovih sistema pri kontroli parametara temperature, vlažnosti vazduha u prostoriji, uz praćenje svih parametara rada ovog sistema. Kao uverenje da ovaj sistem zaista pruža sve pomenute performanse, prezentacije su održane u prostoriji koju opslužuje baš ovaj sistem.

Potom je prikazano pravilno pozicioniranje čilera u zavisnosti od karakteristika objekta, njihovo međusobno povezivanje i njihov raspored u grupi. Dat je i osvrt na poteškoće prilikom ugradnje prilikom adaptacije postojećih objekata i na koji način se one prevazilaze.

Na posletku studenti su imali priliku da naprave obilazak samog objekata Energy Net-a na kome su, radi testiranja i ispitivanja, primenjene sve trenutno dostupne mere energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije. Ističe se da toplotnu energiju ovom objektu mogu da pružaju toplotne pumpe zemlja/voda i vazduh/voda – trenutno se uporedo ispituju efikasnosti ovih sistema. Energija se predaje klimatizacionom sistemu koji je distribuira putem pripremljenog vazduha u prostoriju. Takođe, na krovu objekta se nalaze solarni kolektori koji pripomažu zagrevanju tople potrošne vode.